انواع مختلف گام و آرپژ که برای رشد توانایی و مهارتهای الزامی حرفهای اجرای پیانو باید به دست آورد، در کتاب گام و آرپژ برای پیانو، تالیف ن. و. شیرینسکای، به ترتیب از آسان به پیچیدهتر ارائه شدهاند. وقتی که هنرجو به اجرای این انواع گام و آرپژ مسلط شد، میتواند آموزش آثار «ویر توزی» (Virtuosi) را مسلما شروع کند. توصیه میشود که اجرای گام از سال دوم آموزش پیانو، با گامهای ماژور در محدودهی دو اکتاو شروع شود. این گامها با حرکت هم جهت (موازی) دو دست، در فاصلهی اکتاو، و نیز با حرکت مخالف دو دست (که از یک صدا شروع میکنند) اجرا شوند.«تمرینات برای آمادگی» که در کتاب گام و آرپژ برای پیانو پیشنهاد شده به هنرجو امکان اجرای بهتر لگات (Legato)، «هموار کردن» نوک انگشتان ( تمرینات 1، 2 و 3)، انتقال از اولین انگشت (تمرینات 4 و 5) را میدهند. هم زمان یا یک ماه دیرتر، میتوان آکُرد شکسته را تمرین کرد که برای اجرای آنها تمرینات آمادگی (تمرینات 6، 7، 8 و 9) ساخته شدهاند. بعد از نیم سال میتوان اجرای گام کرُماتیک را از نت دُ شروع کرد (اول در فاصله ی اکتاو و در حرکت هم جهت و سپس در حرکت مخالف).هنرجو میبایست پس از تسلط یافتن در اجرای گامهای ماژر و آکُردهای شکستهی ماژر، در سال سوم آموزش اجرای گامهای مینُر و آکُردهای شکستهی مینُر را شروع کند. در این مورد تمرینات برای آمادگی (تمرینات 1 تا 9) در تنالیتههای متناسب مفید هستند. در سال چهارم آموزش نیز هنرجو میتواند اجرای «آرپژ بلند» را روی آکُردهای سه صدایی شروع کند. تمرینات 10 تا 15 دارای عوامل (Elements) این آرپژ میباشند.زمانی که هنرجو، آزاد و با اطمینان، گام و آرپژ را در محدودهی دو اکتاو اجرا کرد، وسعت آنها را باید تا محدودهی چهار اکتاو افزایش دهد. پلهی بعدی، اجرای گام در هر دو حرکت هم جهت و مخالف است که آن «حرکت مختلط» (Mix) نام دارد. همچنین اجرای «آرپژ بلند» روی آکرُدهای سه صدایی ماژر و مینُر در محدودهی چهار اکتاو الزامی است.
نویسندهشیرینسکای
مترجمدلبر حکیم آوا، میربابا میررحیم
ناشرچنگ
شابکM-802603-39-4
موضوعپیانو -- آموزش
ردهبندی کتابموسیقی (هنر و سرگرمی)
قطعرحلی
نوع جلدشومیز
تعداد صفحه107
تعداد جلد1
سایر توضیحاتاتودهای تقویت تکنیک پیانو