سفالگر نوعی بازی اروپایی و خانوادگی است. یعنی در آن بازیکنان دنبال تقابلی مخرب با هم نیستند. بلکه هر بازیکن میخواهد پاسخی بهتر برای یک پازل متغیر پیدا کند. در این بازی مفاهیم دنیای واقعی سادهتر شدهاند تا بازنمای انتزاعی آنها برای بازیکنان ملموستر شود. به قدری ساده است که همه با قوانین آن کنار میآیند. اما درعینحال آنقدر عمیق است که قدرت تحلیل و تصمیمگیری بازیکنان را به چالش بکشد. شاید همین ویژگیها بتوانند سفالگر را به گزینههای مناسب برای ورود به دنیای بازیهای رومیزی تبدیل کنند. سفالگر یک بازی تماما ایرانی و از سری بازیهای «الف» تا «ی» ایرانی هوپا است. که توسط آقایان امیر اردشیری و وحید اسماعیلی و سرکارخانم فاطمه علاالدین طراحی و توسط انتشارات هوپا تولید و در سال 1399 روانه بازار شد. یک بازی 2 تا 5 نفره و مناسب برای 12 سال به بالا. به سبک کارگرگذاری و مدیریت منابع.
ابعاد کالا26x26x6 میلیمتر
وزن1500 گرم
جنس کارتهامقوا
سبک بازیبازی آموزشی ,بازی تختهای ,بازی فکری ,بازی کارتی ,استراتژیک
رده سنیبزرگسال ,نوجوان
مخاطراتخطر بلعیدن
تعداد بازیکندو تا پنج نفر
درجه سختیمتوسط
مدت زمان بازیکمتر از یک ساعت
تولید شده درداخل کشور
اهداف آموزشیتقویت مهارتهای تصمیمگیری، حل مساله، مهایتهای ریاضی، مهارتهای ارتباطی و تفکر استراتژیک
خلاصه روش بازی ایران در آغاز دورهی اسلامی شاهد تحولات فرهنگی گسترده ای بود. یکی از این تحولات کنار گذاشتن ظروف فلزی و روی آوردن به استفادهی گسترده از ظروف سفالی در زمینههای مختلف زندگی بود. این دوره عرصهی پیدایش نمونهای عالی از ترکیب هنر و کاربرد بود که در آن خاک در قالب ظروف سفالی تا حد اثری هنری تعالی مییافت. در بازی سفالگر بازیکنان در نقش استادکاران سفالگری برای پختن ظروف سفارش داده شده در بازار با یکدیگر رقابت می کنند. آنها شاگردان خود را به ناحیههای مختلف میفرستند. تا مواد مورد نیاز ظرفهای سفارش داده شده را جمع آوری کنند. زودتر از سایر بازیکنان ظرفها را بپزند. بازیکنی که بتواند پیش از دیگران یک ظرف را کامل کند، کارت آن را برمیدارد و امتیاز آن را بهدست میآورد. با رسیدن مجموع امتیازات یک بازیکن به عدد 20، بازی به پایان میرسد. بازیکنی که بیشترین امتیاز را به دست بیاورد، برندهی این بازی خواهد بود. سفالگر بیش از اینکه یک سرگرمی شناختی سازنده با مزیت تقویت قوای مختلف شناختی همچون درک فرایند، ساماندهی محتوا، برنامهریزی کوتاهمدت و بلند مدت، اولویتبندی، تصمیم گیری و نظارت بر صحت و دقت رفتار باشد... عرصهای عالی را برای آشنایی با بخشی از میراث فرهنگی ایرانزمین فراهم میآورد.
اقلام همراهدارای 25 مهره شاگرد در 5 رنگ
دارای 1 صفحه بازی دورو
اهداف آموزشی: افزایش مهارت های تفکر استراتژیک، حل مساله، مهارتهای ارتباطی، مهارتهای ریاضی
دارای 40 مهره گل
دارای 40 عدد کارت رنگ
دارای 8 عدد کارت گل
دارای 42 عدد کارت ظرف
دارای 1 عدد نشان سحر خیز
دارای 1 عدد نشان خرابکار
دارای 3 عدد نشان قفل
دارای 30 نشان ظرف
دارای 33 عدد نشان طرح
دارای 14 عدد نشان مهارت
کتابچهی ظروف سفالی
دفترچهی راهنما
سایر توضیحاتتعداد بازیکن: 2 تا 5 نفرزمان بازی 60 دقیقه
- احتمال برد بین بازیکنان حرفهای و تازهکار برابر است.
- مناسب برای بازیکنانی که به تازگی قصد انجام بازیهای کمی پیچیده و به خصوص با مکانیزم کارگرگذاری را دارند.
- قوانین ساده و سر راست که به یادگیری سریع کمک میکنند.
- برای آنهایی که بازیهای بیشتر استراتژیک و نیازمند به تفکر عمیق را دوست دارند و بازی هیجانی پرسرو صدا نمیخواهند.
- آشنایی کودکان و بزرگسالان به صورت کلی با بخشهای مختلف هنر سفالگری.
- مهرههای سفالی واقعی دارد.